FAQ - Vanliga frågor och svar
När du skickat in de placeringsråd du fått av Lifeplan behöver du inte göra något mer - Lifeplan skickar ut nya placeringsråd när det behövs (ca 1-3 gånger per år). Har du däremot exempelvis fått en förändrad lön, vill ändra riskbenägenhet eller pensionsålder - logga då in till Lifeplan och ändra dessa uppgifter snarast. Därmed blir också nästa placeringsråd från Lifeplan optimerat med hänsyn till de nya förutsättningarna.
Om du dröjt för länge efter ett utskick eller helt missat ett utskick med placeringsråd så rekommenderar vi att du loggar in till Lifeplan och själv hämtar ut nya färska placeringsråd. Placeringsråden är naturligtvis mer korrekta ju färskare de är.
Den första gången du loggar in och vill ha råd så vill vi gärna verifiera de uppgifter vi har om dig. Har vi väl fått verifierat dessa uppgifter från dig en gång så behöver du inte gå igenom dessa frågor igen. Nästa gång du loggar in får du en översikt, och om du vill kan du ändra dina inställningar eller skapa ett nytt råd.
En traditionellt förvaltad försäkring är en typ av försäkring där försäkringsbolaget förvaltar hela försäkringen och dess kapital. I den försäkringen kan därför inte fondråd ges. Lifeplan tar dock hänsyn till kapitalet och hur det förvaltas i denna försäkring när fondråden ges för fondförsäkringarna.
Lifeplan analyserar kontinuerligt dina placeringar och skickar automatiskt ut placeringsråd till dig när vi ser att behov finns. Normalt kommer du få nya placeringsråd 1-3 gånger per år, att byta placeringar oftare än så har ingen effekt.
Ja, för att ge dig ett så tryggt sparande och hög pension som möjligt anpassas råden utifrån de förutsättningar som gäller i just dina försäkringar (t.ex. kan samma fond kosta olika mycket i två olika försäkringar). Råden ger dig en total risk i ditt pensionssparande som överensstämmer med din riskbenägenhet. Placeringsråden för enskilda fondförsäkringar och placeringar kan dock ha en helt annan risknivå. Råden måste således ses i sin helhet och det är därmed mycket viktigt att du genomför alla de förändringar som vi föreslår för dig.
IPS är inte en pensionsförsäkring utan en bankprodukt, vilket gör att vi inte alltid får in den informationen från försäkringsbolagen. Saknar du ett IPS-sparande i översikten över ditt pensionssparande, så meddela oss detta på adressen radgivning@lifeplan.se. Ange då dina personuppgifter samt vilken produkt som detta gäller.
Lifeplan ger endast råd om pensionssparande och därmed får du inte råd i den typ av kapitalförsäkring som saknar koppling till pension. Finns det en koppling till pensionen kan du ange att du vill ha med kapitalförsäkringen i placeringsrådgivningen.
Lägg till domänen "@lifeplan.se" som betrodd avsändare i ditt e-postprogram. I exempelvis Outlook gör du detta under menyn Skräppost > Skräppostalternativ. Klicka på fliken "Betrodda avsändare" och sedan på "Lägg till...". Ange "@lifeplan.se" och klicka OK. E-post skickad från Lifeplan kommer nu inte fastna i ditt skräppostfilter.